پژوهشکده مطالعات تربیت معلم

پژوهش ها چه می گویند؟ (2 )
طراحی چارچوب توسعه حرفه ای مدرسان تربیت معلم در پردیس های دانشگاه فرهنگیان

 

هدف:

این پژوهش با هدف طراحی چارچوبی برای توسعه حرفه ای  مدرسان تربیت معلم تدوین شده  است. در مورد توسعه حرفه ای  معلمان و اعضای هیات علمی تحقیقات زیادی وجود دارد ولی در زمینه توسعه حرفه ای مدرسان تربیت معلم تحقیقات چندانی در ایران صورت نگرفته است. در این مطالعه تلاش شده عوامل و مؤلفه های مؤثر بر توسعه حرفه ای مدرسان تربیت معلم شناسایی گردد.

روش : این پژوهش از روش کیفی و با بهره گیری از تئوری مفهوم سازی بنیادی انجام پذیرفته و پس از مصاحبه با مدرسان تربیت معلم، مفاهیم و مقوله ها از روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی استخراج گردیده است.

یافته ها:

در چارچوب طراحی شده از مفاهیم و مقوله های حاصل از مصاحبه ها، شرایط علی در سه دسته توانمندی شناختی، رفتاری و اجتماعی و استراتژی ها در سه گروه تدریس در مورد تدریس، یادگیری در مورد تدریس و همسویی تدریس و یادگیری قرار گرفته اند که زمینه های حرفه ای و اجتماعی با  مؤلفه های مرتبط خود، بر شرایط علی و استراتژیها تأثیر می گذارند. برونداد این چارچوب مدرس تربیت معلم حرفه ای است و حرفه ای شدن مدرسان تربیت معلم علاوه بر پیامدهای حرفه ای و اجتماعی متعدد، می تواند نقطه آغازی برای تغییر و تحول نظام آموزشی باشد.

منبع : فصلنامه علمی پژوهشی تدریس پژوهی – زمستان 96

پژوهشگران : ندا زجاجی،، حسین خنیفر،، تقی آقاحسینی، حمیدرضا یزدان

لینک دریافت مقاله کامل : http://trj.uok.ac.ir/article_59819_5c9c24d7549ca8dab54a7ef6e277030a.pdf