پژوهشها چه می گویند
بررسی رویکرد تربیت معلم شایسته
براساس اسناد تحولی آموزش و پرورش
جمهوری اسلامی ایران
برغم تأکید اســناد بالادستی نظام تعلیم و تربیت، به پرورش و توسعه شایستگی به ای معلمان در ابعاد فردی، انســانی، اسلامی و ایرانی، فقدان الگوی تعمیق هویت مشــترک و حرفه های معلمان در برنامه درسی تربیت
مناسب تربیت معلم و عدم وجود چارچوب مدونی از شایستگی معلم، موجب بروز آشــفتگی و ســردرگمی در شیوه تربیت و تأمین منابع انسانی در دستگاه تعلیم و تربیت شــده است. لذا هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی رویکرد تربیت معلم شایسته براساس اسناد تحولی آموزش و پرورش جمهوری اســلامی ایران و ارائه الگوی مناســب آن است. بدین منظور با استفاده از راهبرد داده بنیاد در یک تحلیل کیفی، متن اسناد تحولی بالغ 544 صفحه بطور دقیق مورد مطالعه و بررســی قرار گرفت . سپس 148 گزاره نشانگرِ عوامل و شرایط زمینه ساز معلم شایسته استخراج و مقوله بندی شد.
نتایج تحلیل طی ســه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشــی در قالب یک الگوی نظری، با محوریت مقوله اصلی (شایســتگی معلمان)، شرایط علّی (هدف گذاری و برنامه درسی )، شرایط زمینه ای
ها و ادارات دولتی و غیردولتی سهیم در امر تربیت رسمی و عمومی)، شرایط واسطه ای
) ویزگیهای فردی، اجتماعی و عوامل سازمانی)، راهبردها (برنامه ریزی و توسعه حرفه ای ) و پیامدها (هویت یکپارچه توحیدی) منعکس شده است. یافته های معلمان حاضر می تواند بعنوان چارچوبی برای طراحی و تدوین برنامه درسی تربیت معلم مبتنی بر شایستگیهای معلمان استفاده شود .
پژوهشها چه می گویند
بررسی رویکرد تربیت معلم شایسته
براساس اسناد تحولی آموزش و پرورش
جمهوری اسلامی ایران 2